Jak jsme vybírali GPSku, výběr

16. březen 2008 | 11.27 |
blog › 
technika › 
Jak jsme vybírali GPSku, výběr

Minule jsem se antiblogově vyzvracel z nabytých infromací, tentokrát by měl přijít text k samotnému výběru, snad.

Začalo to svatebním darem. Jádrem všeho měl být tandem, tedy kolo pro dva. Nakonec jsme se rozhodli pro ojetý, protože na nový by se peníze asi sešly, ale bylo by nám to dost líto. Ze zbytku výdělku ze svatby se tandem dovybavil. Hledal jsem nějaký vhodný tacháč, který by měřil alespoň výšku. Díku tomu jsem natrefil na zajímavá zařízení, kterým jsem již tehdy (2004) prorokoval krátký život. Narazil jsem taky na ceny GPSek, které spadly pod deset tisíc, daly se upevnit na kolo a přitom skýtaly další možnosti použití, narozdíl od jednoúčelového zařízení, kterým je cyklocomputer.

Narazil jsem na garminí řadu eTrex. Tehdá nejlevnější model stál asi sedmičku, nejvyšší asi 13 000. Ukecal jsem se na eTrex Legend, který je v této řadě vybaven mapovým podkladem, má vyšší rozlišení displeje atd. Nemá kompas a výškoměr, tudíž při nepohybu nepoznám kde je sever a přesnost odečtu výšky pomocí družic je hrubá. Nám postačil, byli jsme jedním z prvních v našem okolí (kluky od letadel nepočítám), kdo měl GPSku a při hodně dlouhé přípravě se s tím dalo jezdit autem. K lítání mi stačí. Stál nás těžkých 9 tisíc. Před časem ho Béda Trávníček dával ke kolu zdarma, resp. jej prodával za nějaký tři tisíce.

Po roce přestal fungovat joystick, reklamace proběhla snadno a byl nám dán nový. Po roce začal zlobit joystick, reklamace již neproběhla. Majda utrhla gumové těsnění. Přístroj je stále vysoce funkční, používáme mapový podklad TOPO 50 nějaké předposlední verze. Na webu se dají sehnat (legální cestou) mapy celého světa, ale jejich kvalita je kolísavá.

Po tolika letech provozu hodnotím:

+ na svou dobu a cenu parádní volba

+ dá se příjemně ovládat jednou rukou, levou

+ ocenil jsem jeho vodotěsnost, když jsem nás na svatební cestě na Lužnici vyklopil z kanoe a týden stará GPSka byla ženou vylovena ze dna asi dvacet metrů po proudu...

+ i vysoce technicky vzdělaní lidé si to pletou s telefonem, čímž nevzbuzujeme pozornost

- malá paměť, pomalá, horší příjem signálu od družic

- po čase problémy s joystickem, gumovým těsněním jsou obecně známy

- nehodí se do auta, pokud nevěnujete spoustu času domácí přípravě. Tím pádem se cestu naučíte a pak nepotřebujete navigaci. Neumí sám navrhnout trasu z bodu A do B (vyjma vzdušné spojnice)

Co do auta, aneb naše druhé GPS zařízení

Stále gradovaly naše problémy okolo navigace ženou, tak jsem k svátku jednou dostal docela drahou věc.

Byl to GPS modul Nokia LD-3W, který přes Bluetooth předává info o poloze na zemi příslušnému zařízení (telefon, PC, notebook, prostě nějaké modrozubí zařízení). Tento modul stál lehce přes dva tisíce, má v sobě vysoce citlivý čip, tudíže signál chytá rychle, nevadí mu špatný výhled na oblohu. Měl jsem to ve fabii strčené v šuplíku pod rádiem a signál jsem chytal bez problémů.

Provozoval jsem to s pracovním telefonem Nokia 9300 (komunikátor) na platformě navigačního SW TomTom, myslím verze 5 mobile pro operační systém symbian. Cenu SW neznám, protože jsem to měl zapůjčené s paměťovou kartou, na které to bylo nainstalováno. Fungovalo to náramně spolehlivě, hlásilo to odbočky a až na výjimky, kdy nebyla vyznačena nějaká ultranová silnice, to šlapalo náramně. Dost jsem se bavil, když jsem neodbočil, jak buzeroval a jak nakonec trasu přepočítal. Výhoda byla jedna. Měl jsem telefon, který uměl navigovat, tudíž jsem neměl v autě další zařízení. Navíc nabíječka byla zase nokiácká, byť s tím uzkým konektorem. Plusy a mínusy popisovat nebudu, nevýhody jsem žádné nepocítil. Myslím oproti jiným navigacím do auta. Náramně to odhadovalo čas příjezdu do cíle, tak jsem mohl přizpůsobovat rychlost povaze zpoždění, které jsem vygeneroval zaspáním...

Telefon jsem vrátil, vyfasoval novější - Nokia E90, který má již vestavěný GPS přijímač. Dokonce zdarma Vám na mapě ukáže, kde se nacházíte. Za dva tisíce mi firma zkusmo aktivovala na tři roky navigaci, tak dnes nemám problém dorazit na jednání včas a přímo na místo bez nutnosti sledovat papíry. Aplikace se jmenuje Nokia Maps, oproti TomTomu je to méně uživatelsky příjemné, ale zvykl jsem si, na místo mne to dovede. GPS modul jsem věnoval ženě, která je spolu se svým telefonem schopna udělat z něj GPSku. A jak?

Potřebuji telefon, co umí javu, co má modrý zub a ten GPS modul. Modul se vejde do dvou tisíc a asi nejde koupit špatnou věc. Liší se tedy čipem pro příjem GPS signálu, ale dle čipu se liší i cena a i nejhorší čip je použitelný. Nikdy jsem nevyužil jiný program než český Handygeocaching. Jsem s ním velmi spokojen. Sice neumí navigovat po silnicích, ale k zadanému bodu dovede spolehlivě. Pokud nebude stahovat data o pokladech, nebude Vás to stát nic za stažená data.

Co do budoucna?

Zejména kvůli geocachingu jsem v minulosti chtěl Garmin GPSMap 60CSX. Jeho cena okolo 12 tis je dostatečně vysoká, abych si to rozmyslel, ale umí všechno, co nutně potřebuji :). Říkali jsme si, že s prodejem bytu a narovnáním naší finanční situace bude prostor si jej pořídit, ale asi si ho nekoupím. Máme spolehlivý (i když pomalý) svatební dar, pak telefon, co umí taky hledat poklady, vlastěn dva telefony. Rozumně tedy není důvod. Jenomže Garmin vyběhl s novinkou, líbí se mi, naštěstí je ještě dražší, tak není těžké odolat.

Závěr?

Vše se odvíjí od ceny, kterou jsem ochoten akceptovat a požadavků, dovoluji si rekapitulovat od nejlevnějších řešení:

  • telefon s integrovaným GPS přijímačem - takové štěstí má třeba pan JR. Dle programového vybavení lze zprovoznit jako plnohodnotnou navigaci, jak do auta, tak do přírody. Nevýhodou je vysoká spotřeba.
  • telefon s GPS modulem, platí viz výše, jen spotřeba je díky zapnutému BT ještě vyšší
  • levná turistická navigace - vhodná do přírody
  • levná autonavigace - vhodná do auta, nevím, jak funguje v ruce. Prý mají vysokou spotřebu a bez zapojení v autozásuvce asi dlouho nevydrží
  • sofistikovaná turistická navigace - umí navigovat i v autě, ideál, jen ta cena...
  • drahá autonavigaceč třeba s parkovací kamerou
  • zařízení s vodotryskem

My jsme se nedostali přes třetí odrážku a čistě věcně není třeba stoupat dál. To je už otázka chtění hračky. To si raději koupíme nový model letadla :).

Článek jsem zkusmo psal v okolí tří malých svišťů a asi příště budu tvořit zase v noci. Navíc mi to v polovině spadlo. Tímto se omlouvám za rozvláčnost a místy asi zpřetrhanou a navazovanou nit.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Jak jsme vybírali GPSku, výběr jarmik 16. 03. 2008 - 20:47
RE: Jak jsme vybírali GPSku, výběr dj-team 16. 03. 2008 - 21:04