V minulosti jsem měl při cyklistických výletech problém. Partnerky měly jinou výkonnost a buď se štvaly, aby mi stačily, nebo je to odradilo. Snil jsem o tandemu, nakonec jsem se musel oženit, abychom jej dostali jako svatební dar.
Stejně, jako důležitou úlohu v našem životě hraje náš byt a naše postel, tak tandem taky zaujímá čestné postavení. Poté, co nám na společné dovolené nepochopitelně ukradli kola, ukázalo se to jako ideální příležitost jak přesedlat na jeden stroj a srovnat tak síly. Ten výkonnější se unaví a ten méně výkonný získá jen výhody. V naše případě jsem se já dostatečně vyřádil a žena přestala z kola padat, tedy padáme občas pořád, ale následky nejsou tak fatální.
Od kamaráda se nám podařilo odkoupit trekingový tandem. Pevná vidlice chrom-molybdenový rám, vzadu dvě brzdy, žádné extra vybavení, ale rozhodně ne žádný šunt. Po lehké přestavbě to ujde a projel s námi toho už hodně.
Jízda na tandemu má své kouzlo a chvíli to trvá, zejména méně zkušenému cyklistovi. Zvykl jsem si vepředu a dozadu bych nesedl - ani jsem nikdy neseděl. Vzadu sice můžete přibrzďovat, ale tím podíl topiče na režimu jízdy končí. Výhodou tandemového řešení je, že každý přikládá, kolik chce sil. Není nucen a pokud bude jen tak točit nohama, ten druhej to sice pozná, ale od toho je přece jízda v páru, abychom dělili síly. Navíc ten tandem mám od nevidomého spolužáka, pro kterého to je jediný způsob, jak provozovat cyklistiku. Několikrát jsem se s ním projel a ověřil jsem si empiricky (jednou), že když mu řeknu, že přišel kopec a přestanu topit, tak nic nepoznal a přidal.
Sobecké, ale účinné. Použito jen pro účely ověření vědecké hypotézy, manželku neoblafnu. Ona vidí.
Když jsem frčel z Blaťáku do Blatné a vzadu jsem měl zkušeného cyklistu a dobrého kamaráda, který má pro strach uděláno, tak při sedmdesáti řval strachy, nechápu.
Jízda na tandemu má zásadní výhody:
- valivý odpor je menší než součet valivých odporů dvou cyklistů
- odpor vzduchu je menší než součet odporů vzduchu dvou cyklistů (i za sebou jedoucích)
- oba cyklisté jedou vždy stejně rychle, opakuji, vždy
- oba cyklisté se navzájem krásně slyší
- topič se skoro nemusí držet a může se bez nebezpečí kochat krajinou
- cyklisté mohou mít různou výkonnost
- váží méně než dvě kola
- dva cestující není konečné číslo :o)
Jízda na tandemu má ale i nevýhody, některé jsou zásadní:
- zákon s tímto nepočítá a pokud se nepletu, je psáno, že na kole může jet jeden člověk případně plus dítě v sedačce
- brzdná dráha je delší, není dvojnásobná, ale je delší, proto je třeba dávat více bacha
- neotočíte se na cyklostezce bez zastavení, ani na silnici třetí třídy, poloměr zatáčky je zhruba jako u fabie, jen jsem ještě neviděl tandem couvat
- vejde se na něj méně brašen než na dvě kola
- topič nemůže reagovat na díry ve vozovce (nevidí je) a pokud není varován, občas si pěkně narazí zadek (toto se dá odstranit souhrou a u to u nás už nehrozí).
Nicméně jsme jednou na kořenech ztratil ženu z pedálů, od té doby používala klipsny a nyní dokonce nášlapy (na křižovatce na červené sloužím jako stojánek a ona vůbec nesundává nohy z pedálů)
- vyšší riziko defektu - hustíme nadoraz, přece jenom je ta hmotnost znát
- rozvor je limitem pro terén a občas si drbneme spodkem o kořeny
- neseženete střešní nosič, bylo třeba si jej vyrobit, když jsme měli krátkou feldu, bylo celý kolo přes celý auto
Jízda na tandemu má i zvláštnosti:
- je třeba počítat s nezvyklým momentem setrvačnosti (z kopce zrychluje mnohem rychleji, ale taky mnohem rychleji ztrácí rychlost při jízdě do kopce)
- těžiště je jinde a je třeba si zvyknout, pak už to není nevýhoda
Pro mne převažují výhody a žena si to také pochvaluje.
Když byla žena poprvé těhotná a my měli pouze tandem, vyšrouboval jsem zadní šlapky a jezdil jsem na něm jako na normálním kole. Teda, byla to dřina, třeba kopec ze Šemnice na Andělku, to byla lahůdka. Nevýhodou je, že to nemá zatížené zadní kolo a při jízdě do kopce hrabe. Taky to je trochu méně stabilní. Průměrnou rychlost mám vyšší než se ženou, kdy šlapeme oba dva :o))).
Jakmile to šlo, podařilo se nám úspěšně otestovat verzi 2+1, když vzadu je umístěna odpružená sedačka s prckem. Tuto verzi běžně používáme, tedy používali, nyní je žena opět těhotná a jízda na kole nepřipadá v úvahu.
Protože nás snad jednou bude více, v létě došlo i na testování jízdy na kole rodiny v počtu dva dospělí a dvě děti. Ne, nebojte, to se už na tandem nevejde, možná by to šlo, ale sebevrazi nejsme.
Majda na kole běžně usne, pak fixujeme helmu k sedačce, proto je trochu pohnutá, bez fixace vypadá jako parašutista v bezvědomí, který visí na stromě.
Řešení hádanky je jednoduché - žena na solokole a sama. Já na tandemu, se dvěma dětmi coby přívažky. Síly skoro vyrovnány. Souprava měla cca 160 kg a přes 4 metry délky. Mno, do kopce to teda fakt moc nejede, ale z kopce, ihned šedesát. Všude jsme sklízeli ovace a uznání.
Shrnutí - jsme nadšení. Ano, několikrát jsme měli problém při zastavení a rozjezdu, ale to byla otázka souhry. Měli jsme zatím jen jeden pád skoro v nulové rychlosti, když jsme při povoleném výletu v Doupovském prostoru sjížděli jeden z vrcholů a zapadli do vyjeté koleje. Jeli jsme tři, žádné zranění, žádné slzy, jen položení stroje do trávy.
Tandem je můj naplněný sen, pro mne to je symbol, že táhneme opravdu za jeden provaz, však byl s námi na svatbě a naším mottem na oznámení parafrázovaně bylo: "Spolu v jedné stopě".
Jsem rád, že jsem našel ženu, která to vnímá stejně.
I proto do budoucna plánuji pořízení druhého tandemu, pro děti. :o)
RE: Tandem, smybol naší rodiny | hablina | 23. 04. 2008 - 04:46 |
![]() |
dj-team | 23. 04. 2008 - 21:42 |